Backlinks disavowen

Deel dit bericht

Email
X
WhatsApp

Deel dit bericht

Email
X
WhatsApp
« Terug naar de index pagina

Het Disavowen van Backlinks

Wat Betekent het Disavowen van Backlinks?

Als senior SEO-specialist weet je natuurlijk al veel over het optimaliseren van websites. Een van de technieken die wij vaak gebruiken om spam tegen te gaan, is het disavowen van backlinks. Wij willen je graag uitleggen wat het disavowen van backlinks precies inhoudt, waarom het zo belangrijk is en wanneer je het moet toepassen. Laten we er samen eens dieper in duiken!

Wanneer een Backlink een Disavow Nodig Heeft

Als je ontdekt dat er spam backlinks naar je website wijzen, kun je Google laten weten dat je liever hebt dat ze deze links negeren bij het beoordelen van je site. Je kunt dit doen door de links te ‘disavowen’, oftewel af te wijzen. Stel je voor dat je tegen Google zegt: “Deze links horen niet bij ons.” Maar onthoud, ook al wijs je ze af, Google kan toch besluiten om ze mee te nemen in hun beoordeling. Het is dus meer een dringend advies aan Google dan een directe opdracht.

Het belang van het disavowen van backlinks

Laten we het eens hebben over wat een zwakke backlink is, zodat je weet waar je op moet letten:
– Als de website waar jouw backlink staat niks te maken heeft met jouw branche, dan is dat niet goed. Het moet wel relevant zijn.
– Stel je voor, een website die backlinks strooit naar honderden andere sites. Dat is ook een teken dat die link niet sterk is.
– Wat als de website zelf slecht scoort in zoekmachines? Ook dat maakt de backlink minder waardevol.
– En als de pagina waarop jouw link staat helemaal niet over jouw onderwerp gaat? Dat is ook niet handig.
– Of wat dacht je van een site die duizenden backlinks naar jouw site stuurt, zoals een link onderaan elke pagina? Ook dat ziet er niet goed uit.

Google ziet al deze dingen als spam. Dus als je ziet dat backlinks naar jouw site aan een van deze punten voldoen, is het misschien tijd om ze te negeren in de ogen van Google, oftewel ze te ‘disavowen’.

Hoe Disavow Je Backlinks?

Relevante en kwalitatieve backlinks zijn superbelangrijk voor je plek in de zoekresultaten van Google. Ze laten Google zien dat jouw content de moeite waard is om te delen en dat je een belangrijke speler bent in je vakgebied. Maar pas op: backlinks die door Google als spam worden gezien, kunnen je juist schaden. Google straft die namelijk af. Voor veel bedrijven betekent dit een flinke tegenslag in hun SEO-inspanningen. Dus, zorg ervoor dat je backlinks schoon en relevant zijn om problemen te voorkomen!

Effect van het Disavowen van Backlinks op SEO

– Weet je wat backlinks zijn?
– Zullen we linkbuilding uitbesteden?
– Samen een natuurlijk backlinkprofiel opbouwen
– Hoe SpamBrain de Skyscraper-methode beïnvloedt
– Hoe bepalen we de kwaliteit van backlinks?
– Onze linkbuilding strategie

FAQ: Veelgestelde Vragen

Geen zorgen, je website krijgt geen straf vanwege één enkele backlink. Het gaat altijd om het totale backlinkprofiel. Meerdere backlinks van websites met een lage kwaliteit of relevantie kunnen samen voor problemen zorgen.

Impact van het Disavowen van Backlinks op SEO

Als je last hebt van slechte links die naar jouw website wijzen, kun je deze onschadelijk maken door ze aan Google door te geven. Dit doe je door een lijst van deze links via Google Search Console in te dienen. Zo negeert Google deze links en tellen ze niet meer mee in hoe jouw website wordt beoordeeld.

« Terug naar de index pagina

Regelmatig updates ontvangen over SEO?

Over SHOUT Media

Bij SHOUT Media geloven we dat succesvolle SEO begint met een heldere strategie en een samenwerking die gebaseerd is op vertrouwen. Al meer dan 10 jaar helpen we bedrijven – van lokale spelers tot internationale merken – om duurzaam beter zichtbaar te worden in zoekmachines zoals Google.

Met een full-service aanpak bieden we alle aspecten van SEO onder één dak. Van technische audits en content optimalisatie tot strategische begeleiding: wij zorgen dat jouw bedrijf hoger scoort én zichtbaar blijft.

Bekijk onze cases en ontdek hoe we bedrijven hebben geholpen om hun SEO-prestaties naar een hoger niveau te tillen.

Let’s create, shout, and expand.

Ook relevant